ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Toepasselijkheid
1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten en aanvullende opdrachten die aan Jurelex worden gegeven.
1.2. Deze algemene voorwaarden zijn gemaakt ten behoeven van alle (rechts-) personen en derden die direct of indirect op enigerlei wijze betrokken zijn bij de dienstverlening door Jurelex.
2. Uitvoering
2.1. Aanvaarding van de opdrachten kan uitdrukkelijk en/of stilzwijgend gebeuren.
2.2. Wij zullen ons altijd inspannen om het door u gewenste resultaat te bereiken. Echter kunnen wij niet garanderen dat dit resultaat bereikt zal worden.
2.3. De advocaat zal de opdracht persoonlijk uitvoeren. Bij de uitvoering van de opdracht laten wij ons alleen leiden door uw belang, met inachtneming van de geldende regelgeving, waaronder de gedragsregels voor advocaten, verordeningen en richtlijnen van de Nederlandse Orde van Advocaten. Daarbij zullen wij handelen op een wijze als van een redelijk bekwaam en redelijk handelend advocaat mag worden verwacht. Indien wij het nodig achten dat wij ons bij de uitvoering van onze werkzaamheden voor u door anderen laten bijstaan (uitgezonderd de deurwaarder) dan zullen wij dat alleen doen na van u verkregen toestemming.
2.4. Wij zullen u op de hoogte houden van ontwikkelingen, voortgang en wijzingen in uw zaak.
3. Financiële afspraken
3.1. In een bevestigingsbrief worden de financiële afspraken met u bevestigd. De onderstaande afspraken gelden alleen als dit niet anders is afgesproken.
3.2. Wij wijzen u op de mogelijkheden van gefinancierde rechtsbijstand: www.rvr.org.
3.3. Indien u niet voor gefinancierde rechtsbijstand in aanmerking komt, hanteren wij in beginsel een uurloon (honorarium) van € 165,= exclusief BTW.
3.4. Verschotten zoals griffierechten, deurwaarderskosten, reiskosten en kosten voor benodigde uittreksels komen naast het honorarium voor uw rekening.
3.5. De urenspecificaties worden opgesteld in eenheden van zes minuten.
3.6. Wij waarschuwen u zo spoedig mogelijk indien de werkzaamheden de vooraf begrote tijd overschrijden. U kunt dan beslissen over de voortzetting van de procedure of een tussentijdse beëindiging van de opdracht. Zonder bericht van uw zijde gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met de voortzetting van de opdracht.
3.7. Voor de door ons aan u verzonden rekening geldt een betalingstermijn van 14 dagen. Bij niet tijdige of onvolledige betaling behouden wij ons het recht voor onze werkzaamheden op te schorten tot op het moment van volledige betaling. Indien betaling uitblijft waardoor wij onze werkzaamheden zo lang hebben moeten schorten dat wij uw belangen niet langer adequaat kunnen behartigen, behouden wij ons het recht voor ons aan uw zaak als advocaat te onttrekken. U blijft de betaling in dat geval verschuldigd, eventueel met aftrek van het teveel – bij wijze van voorschot – in rekening gebrachte.
4. Aansprakelijkheid
4.1. Onze aansprakelijkheid is slechts beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval onder de aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald, met inbegrip van het bedrag van het eigen risico.
4.2. Indien er geen uitkering krachtens de aansprakelijkheidsverzekering mocht plaatsvinden, is iedere eventuele aansprakelijkheid beperkt tot het door mij in het betreffende geval in het desbetreffende jaar in rekening gebrachte bedrag exclusief voorschotten en omzetbelasting, tot een maximum van € 5.000,=.
4.3. Alle vorderingen vervallen 1 jaar na het moment waarop de betrokkene bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het verwijtbaar handelen of nalaten van de advocaat.
5. Archivering
5.1. Jurelex werkt alleen met digitale dossiers. Dit dossier wordt ook digitaal gearchiveerd.
5.2. U kunt tot twee maanden na sluiting van de zaak een verzoek indienen tot afgifte van een digitaal exemplaar van het dossier. Jurelex verstrekt geen fysieke dossiers.
5.3. Het opgevraagde dossier wordt pas verstrekt nadat alle rekeningen aan ons zijn voldaan.
6. Klachten- en geschillenregeling
6.1 Jurelex hecht grote waarde aan de tevredenheid van onze cliënten. Ons kantoor zal er alles aan doen om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het voorkomen dat u ontevreden bent over een bepaald aspect van onze dienstverlening. Hieronder staat beschreven wat u dan kunt doen.
6.2 Wanneer u ontevreden bent over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van onze dienstverlening of over de hoogte van de declaratie verzoeken wij u uw bezwaren eerst voor te leggen aan uw eigen advocaat. U kunt zich daarvoor echter ook wenden tot mr. A.K.J. Plaisier, verbonden aan ons kantoor, als onafhankelijk klachtenfunctionaris. Ons kantoor behandelt een klacht volgens een procedure, die staat beschreven in onze kantoorklachtenregeling. U kunt onze kantoorklachtenregeling vinden op onze website.
6.3 Wij zullen in overleg met u zo snel mogelijk een oplossing voor het gerezen probleem proberen te vinden. Deze oplossing zullen wij altijd schriftelijk aan u bevestigen. Binnen vier weken kunt u onze schriftelijk reactie op uw klacht tegemoetzien. Mochten wij onverhoopt van deze termijn af moeten wijken, dan zullen wij u daarvan tijdig op de hoogte stellen, met vermelding van de reden en de termijn waarbinnen u een reactie van ons kunt verwachten.
6.4 Indien u een klacht heeft en ons dat laat weten, waarderen wij dat zeer. U kunt ervan verzekerd zijn dat wij alle gegronde klachten meenemen in de evaluatie van ons kantoor en onze uiterste best zullen doen om een eventuele herhaling te voorkomen.